Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo laikinojo įstatymo (Žin., 2003, Nr. 15-600; 2004, Nr. 124-4490) 3 straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad jeigu jaunieji ūkininkai iki 40 metų, įregistravę ūkininko ūkį Ūkininko ūkio įstatymo (Žin., 1999, Nr. 43-1358; 2002, Nr. 123-5537) nustatyta tvarka, ne mažiau kaip vienus metus naudojantys žemės ūkio paskirties žemės sklypus, už perkamą žemės sklypą sumoka iš karto, tokiu būdu nustatytai be aukciono perkamo valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypo rinkos kainai taikomas 0,6 koeficientas. Jeigu jaunasis ūkininkas iki 40 metų, įregistravęs ūkininko ūkį Ūkininko ūkio įstatymo nustatyta tvarka, ne mažiau kaip vienus metus naudojamą žemės ūkio paskirties žemės sklypą perka išsimokėtinai, tokiu būdu nustatytai be aukciono perkamo valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypo rinkos kainai taikomas 0,75 koeficientas. Nors šioje dalyje reikalavimas naudoti ne mažiau kaip metus žemės sklypą taikant 0,6 žemės kainą mažinantį koeficientą nėra taip aiškiai apibrėžtas, kaip dėl 0,75 žemės kainą mažinančio koeficiento taikymo, tačiau atsižvelgiant į šio įstatymo tikslus ir sistemingai vertinant šios dalies nuostatų teisinį reglamentavimą darytina išvada, kad skirtingo dydžio koeficientai taikytini pagal atsiskaitymo už perkamą žemės sklypą būdą, t. y. pagal tai, ar žemės sklypas perkamas išsimokėtinai, ar už jį atsiskaitoma iš karto, o žemės naudojimo reikalavimas turėtų būti taikomas abiem atvejais, t. y. tiek 0,6 žemės kainą mažinantis koeficientas, tiek 0,75 žemės kainą mažinantis koeficientas gali būti taikomas tik jauniesiems ūkininkams iki 40 metų, parduodant jų naudojamus valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus. Europos Komisijos sprendime, kuriuo pritarta priemonei dėl valstybės paramos žemės ūkio subjektams įsigyjant žemę (2006 m. gruodžio 22 d. sprendimas Nr. K(2006) 5704), pažymima, jog Lietuvos valdžios institucijos pateikė apskaičiavimus, pagal kuriuos galima spręsti, kad pagalbos intensyvumas bus ne didesnis negu 40 proc. pagalbos skyrimo kriterijus atitinkančių išlaidų. Nagrinėjant Lietuvos prašymą dėl valstybės paramos teikimo įsigyjant žemę pagal Europos Komisijos patvirtintas orientacines palūkanų normas (2005/C 48/02) Lietuvai buvo nustatyta 6,49 proc. orientacinė palūkanų norma. Tuo tarpu Valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų pardavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 18 d. nutarimu Nr. 236 (Žin., 2003, Nr. 18-780; 2004, Nr. 175-6483), – 5 proc. metinės palūkanos. Kadangi valstybinės žemės ūkio paskirties žemę galima pirkti išsimokėtinai per 15 metų, o Lietuvai nustatyta orientacinė palūkanų norma didesnė už palūkanų normą, nustatytą minėtose taisyklėse, be to, pirmaisiais metais iš viso nereikia mokėti palūkanų, tai perkant žemę išsimokėtinai, jeigu būtų taikomas toks pat žemės kainą mažinantis koeficientas, kaip ir atsiskaitant už žemę iš karto, bendras suteikiamos valstybės paramos dydis viršytų Europos teisės aktuose nustatytą maksimalų valstybės paramos dydį. Atsižvelgiant į tai, darytina išvada, kad įstatymo leidėjas, siekdamas, jog perkant žemę išsimokėtinai valstybės suteikiamos paramos dydis neviršytų Europos Sąjungos teisės aktuose nustatyto maksimalaus valstybės paramos dydžio, nustatė kitokį žemės kainą mažinantį koeficientą, nei atsiskaitant už žemę iš karto, t. y. atsiskaitymo už perkamą žemės sklypą būdas, o ne žemės naudojimas yra veiksnys, lemiantis skirtingą žemės kainą mažinančio koeficiento nustatymą Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo laikinojo įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje. Todėl valstybės parama jauniesiems ūkininkams iki 40 metų, gali būti teikiama tik jei šie pageidaujamą pirkti žemės ūkio paskirties žemės sklypą naudoja ne mažiau kaip metus.
|